Hoe mindfulness jou kan helpen bij burn-out

Mindfulness & Compassie Alkmaar | Herstel burn-out

Wanneer je last hebt van een burn-out, is het belangrijk om te gaan onderzoeken wat jou kan helpen bij jouw herstel. Vaak gaat het om het vinden van een nieuwe balans en het doorbreken van oude gewoontes die niet goed voor jou zijn. De mindfulnesstraining van Mindfulness & Compassie Alkmaar kan jou daarbij helpen.

Te veel stress en spanning kunnen leiden tot een burn-out. In de basis zijn kortdurende stress en spanning niet verkeerd. Als er dreiging is, lees: stress en spanning, dan is jouw lichaam prima in staat om daar op een natuurlijke manier op te reageren, zowel fysiek als psychisch. Maar als de stress te groot is en te lang aanhoudt en er weinig kans is op herstel of een verlichting van de werkdruk, dan wordt het wel een probleem, zo legt onderzoeksorganisatie TNO uit.

17,3 procent van werknemers last van ernstige burn-outklachten

TNO heeft samen met het CBS in 2018 de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden afgenomen en daaruit bleek dat 17,3 procent van alle werknemers in Nederland last heeft van ernstige burn-outklachten. Het gaat vooral om jonge mensen tussen de 25 en 34 jaar oud.

Als gevolg van chronische stress kunnen er verschillende klachten ontstaan. Zoals problemen met concentratie, het maken van fouten, onrust in het denken. Andere veel voorkomende gezondheidsklachten zijn hartkloppingen, vermoeidheid, onrust, slecht slapen. Gevoelens van paniek.

Burn-out kan leiden tot slapeloze nachten

Een belangrijk aandachtspunt is de vervaging van de grens tussen werk en privé. We zijn het gewend geraakt om werk mee naar huis te nemen. Bovendien zijn we via onze mobiele telefoon voor iedereen continu bereikbaar, zowel telefonisch als per e-mail. Tel daarbij op dat wij privé zorg dragen voor het huishouden, onze kinderen én een druk sociaal leven hebben. Kortom, we hebben erg veel om handen. Een burn-out door werk kan leiden tot slapeloze nachten en vermoeidheid en dit kan thuis tot nog meer stress zorgen.

Veerkracht vergroten

Volgens TNO moet de werkstress aan twee kanten aangepakt worden: aan de ene kant door bij de bron de werkbelasting te verlagen en aan de andere kant bij de werknemer de veerkracht en belastbaarheid te vergroten.

Aandacht trainen met mindfulness

Psycholoog Thijs Launspach, auteur van het boek Fokking Druk, legt uit dat stress onvermijdelijk is. Maar dat je wel invloed hebt op de manier wáárop je ermee omgaat. Hij vindt dat druk zijn ‘een keuze is’. Hij pleit voor goede zelfzorg bestaande uit gezond eten, voldoende slapen en bewegen.

Ook raadt hij aan om notificaties op je smartphone uit te zetten en drie keer per dag je berichten en mail te checken, in plaats van continu. Launspach is voorstander van het beoefenen van mindfulness. “Mindfulness gaat voor mij over het trainen van je aandacht. Daardoor raak je minder snel afgeleid en ben je in staat efficiënter te werken. Bovendien pik je signalen van je lichaam sneller en beter op,” zo vertelt de auteur. Hij tipt om tijdens het wandelen je aandacht te trainen of door te letten op je ademhaling.

Herstellen van burn-out met Mindfulness & Compassie Alkmaar

De mindfulnesstraining van Mindfulness & Compassie Alkmaar kan jou helpen bij jouw herstel van burn-out. Tijdens de training leer je om rust en balans (terug) te krijgen, naar je lichaam te luisteren en bewust te worden van gewoontepatronen.

Ook leer je stresssignalen te herkennen en erkennen én leer je beter voor jezelf te zorgen, in plaats van maar door te gaan met werken en stresssignalen te vermijden.

Naast het bewust richten van de aandacht leer je ook een bepaalde kwaliteit van aandacht. Verder oefen je een niet-reactieve houding. Ook ervaar je dat er meer gezonde keuzemogelijkheden in denken en handelen ontstaan. En je ontwikkelt acceptatie voor hoe het in dit moment is. In 9 wekelijkse sessies van 2,5 uur worden oefeningen, theorie, uitwisseling en reflectie aangeboden.

Lees verder hoe de mindfulnesstraining van Mindfulness & Compassie Alkmaar jou kan helpen bij herstel van burn-out.

Begin vandaag nog met mindfulness

Begin vandaag nog met mindfulness. Dat kan heel gemakkelijk door deze audio-opname van Mindfulness & Compassie Alkmaar te beluisteren. Succes!

meer compassie - online cursus

Zelfcompassie egoïstisch?

Zeker niet 

Wat is het wel?

Met zelfcompassie ben je geraakt door jouw pijn en sensitief voor jouw behoefte in dat moment. En je neemt er verantwoordelijkheid voor, je wilt er iets aan doen. 

 

Een oud overlevingsmechanisme
van zelfkritiek en ontevreden zijn met jezelf, vervang je met zelfcompassie door zelf-acceptatie en zelf-waardering. Je oefent mild-zijn naar jezelf. Je krijgt meer begrip voor je eigen menselijkheid. Waar dingen mis kunnen gaan, je minder presteerde dan je had gewild….. je bent er bij met mildheid en acceptatie.

Lees verder Zelfcompassie egoïstisch?

Met mindfulness en zelfcompassie training leren ‘nee’ zeggen

Mindfulness & Compassie Alkmaar | Leren nee zeggen zelfcompassie training 8 mei

Het erkennen van je grenzen en daarvoor mogen zorgen. In de zelfcompassie training van Mindfulness & Compassie Alkmaar leer je dit.

Voor veel mensen is gezond grenzen stellen lastig. Een goede zelfzorg draagt bij aan een psychisch en fysiek gezond leven. Balans in zorg voor anderen en zorg voor jezelf is dan een voorwaarde. Kun je moeilijk ‘nee’ zeggen, dan geef je doorgaans meer dan dat je ontvangt. En dit gaat op den duur ten koste van jezelf. Je raakt vermoeid, je voelt je futloos. Wanneer zorg voor langere tijd uit balans is kun je somber worden. Wil je meer naar je eigen behoeften luisteren en daar ook tijd voor maken? Dan is af en toe ‘nee’ zeggen onvermijdelijk.

Wat maakt ‘nee’ zeggen lastig?

‘Nee’ zeggen vinden we vaak lastig omdat we een ander niet willen teleurstellen. Of we zijn bang voor afwijzing. Ook behoefte aan waardering kan het moeilijk maken om ‘nee’ te zeggen. Een meer positieve reden kan zijn dat we er simpelweg plezier in hebben aan het bijdragen aan een oplossing.

Leer ‘nee’ zeggen tijdens de zelfcompassie training van Mindfulness & Compassie Alkmaar

Tijdens de zelfcompassie training van Mindfulness & Compassie Alkmaar, die start op 8 mei, leer je om respectvol ‘nee’ te zeggen.

Mindfulness helpt je bewust te zijn, te erkennen hoe jij je voelt. Je bewust zijn van signalen in het lichaam die aangeven dat je tegen een grens aanloopt. Bewust van een fysieke spanning, van emoties en van gedachten. Een weten in het lichaam dat deze vraag eigenlijk te veel is voor je. Hier ruimte voor maken, het aandacht geven. Zelfcompassie helpt je hiervoor te mogen zorgen. Je kunt met empathie en mededogen betrokken zijn bij de behoeften van anderen en je oók bewust zijn van jouw behoeften. Door soms ‘nee’ te kunnen zeggen, behoudt je balans in de zorg voor jezelf en de zorg voor anderen.

Goede zelfzorg

Een goede zelfzorg is niet egoïstisch. Het is een uiting van een gezond gevoel van eigenwaarde. Van zelfliefde. Je voorkomt buitensporige vermoeidheid. Én je hebt tijd voor andere activiteiten die voor jou voedend en inspirerend zijn. Mindfulness helpt je deze behoeften te erkennen en te accepteren. Zelfcompassie motiveert om soms ‘nee’ te zeggen en om ook tijd voor jezelf te maken. Te genieten van andere activiteiten. Mindfulness en compassie dragen zo bij om niet overspoeld en vermoeid te raken door zorg voor anderen. Om balans te houden in jouw activiteiten en de zorg voor een ander.

Zelfcompassie heeft een positieve uitwerking op gevoelens van angst, somberte, schuld en schaamte

Door een betere zelfzorg ervaar je meer kracht en vermindert angst. Gevoelens van schuld en schaamte kunnen meer losgelaten worden. Somberte maakt plaats voor meer genieten. Tijdens de zelfcompassie training ontwikkel je een grotere veerkracht waardoor je de uitdagingen van het leven beter aankunt.

Hoe de zelfcompassie training van Mindfulness & Compassie Alkmaar jou helpt

In de zelfcompassie training ontwikkel je een innerlijke helper, in plaats van een innerlijke criticus. Met zelfcompassie kun je jezelf met liefde accepteren, in plaats van jezelf te veroordelen. Daarnaast blijf je meer in verbinding met anderen, ook wanneer het lastig is. Je voelt je meer één en verbonden. Er is ruimte voor dankbaarheid. Je leert zelfwaardering, zelfacceptatie en zelfliefde.

Wil je leren balans te brengen in zorgen voor jezelf en voor anderen?

Kom dan naar de zelfcompassie training van Mindfulness & Compassie Alkmaar op 8 mei 2020. Lees meer over de prijs en meld je aan.

Gezondheid en Mindfulness

 

Verbeter je gezondheid met Mindfulness

 

Dr. Jon Kabat-Zinn was werkzaam aan de Universiteit van Massachusetts (U.S.A) en onderzocht de invloed van stress op lichaam en geest; in welke mate is stress van invloed op de gezondheid? Hij ontwikkelde in 1979 een stressreductiecursus – Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) – die sindsdien uitgebreid onderwerp is geweest van veel wetenschappelijk onderzoek.

Lees verder Gezondheid en Mindfulness

Zelfliefde-leren

Zelfliefde leren

Zelfliefde leren, hoe pak je dat nou aan?

Zelfliefde leren doe je niet alleen door met een boek aan tafel te zitten, maar vraagt actie. Geef jezelf de tijd en de aandacht om zelfliefde in kleine stappen in je dagelijkse leven te brengen. Het kan heel goed werken om hiervoor een opschrijfboekje aan te schaffen. Van een formaat wat je bij je kunt steken, voor inspirerende gedachten.

Onderzoek wat voor jou momenten zijn waar zelfliefde ver te zoeken is. Wellicht waar je je meer aanpast dan nodig is. Waar je niet jezelf durft te zijn. Waar je je schuldig voelt of schaamt…… geen grenzen durft te stellen.

DEZE MOMENTEN IN JE DAGEN GAAN HERKENNEN IS EEN KRACHTIG MIDDEL OM  ZELFLIEFDE TOE TE PASSEN.

Lees verder Zelfliefde leren

Stiltedag-rustig-uitzicht

Stiltedag

Waarom is een stiltedag belangrijk en wat kan het je brengen?

Op een gewone, alledaagse dag, worden we wakker door de wekker. Omdat die vaak op onze telefoon staat, zijn we geneigd om meteen alles te bekijken. We klampen ons  vast aan nieuw binnengekomen mails, app’jes van vrienden en de Instagram tijdlijn. De ochtend wordt vaak ervaren als een drukke start van de dag: gedachten over een vergadering later in de ochtend, of een lastig gesprek met een collega. Je zou iets met een vriendin doen maar bent eigenlijk heel moe. En  zijn er kinderen die zorg en aandacht nodig hebben. Er vliegen er nog wel drie onderwerpen door je hoofd, plezierige en minder plezierige, terwijl je je helemaal automatisch aankleedt en een ontbijt maakt. Als je denkt dat je nu rustig je koffie kunt drinken, heb je het al bijna op als je bewust opmerkt; Hé, m’n koffie! Bijna op, errug.   Rust? Kennen we dat?

Lees verder Stiltedag

Lief-zijn-voor-jezelf1

Lief zijn voor jezelf

Lief zijn voor jezelf, dat is belangrijk. Maar wat levert het op?

We vinden dat lastig. Het is makkelijker om de lat hoog te leggen. Terwijl we de mensen om ons heen liever behandelen. Waarom zouden zij wel goed behandeld mogen worden, en mag jij niet lief voor jezelf zijn?

Meestal zit het ‘m in het streven naar perfectie, het niet willen overgeven aan jouw imperfecties. En dat is jammer, jouw imperfecties maken jou tot wie jij bent. Uiteindelijk is er maar één jij, en juist dat maakt jou zo mooi en uniek!

Wellicht  vraag jij je af of lief zijn voor jezelf iets opbrengt. Laat mij jou vertellen waarom het belangrijk is en hoe kleine stapjes worden omgetoverd tot grotere levensstappen.

Lees verder Lief zijn voor jezelf

Met zelfcompassie meer veerkracht Kristin Neff

Zelfcompassie geeft je meer veerkracht – Kristin Neff

Met zelfcompassie meer veerkracht – Kristin Neff

 

In onderstaande video deelt Kristin Neff met ons over zelfcompassie en veerkracht

Hoe het begon, onze zelfkritiek…..

Het reptielen brein ligt aan de basis van onze zelf-kritiek

Je weet misschien wel dat dit dreiging- en afweersysteem is geëvolueerd om ons lichaam te beschermen, om weg te rennen als je weet dat de leeuw ons achtervolgt.  Adrenaline helpt dan ons voor te bereiden op de vecht of vlucht reactie.

Het probleem is nu dat dit systeem om jezelf te beschermen tegen lichamelijke dreiging, in de wereld van vandaag geactiveerd wordt als we een psychologisch dreiging ervaren. Een nare emotie of gedachte, iets wat we als een bedreiging voor ons gevoel van ‘zelf’ beleven.

Lees verder Zelfcompassie geeft je meer veerkracht – Kristin Neff

onvermijdelijk-lijden-bloemen

Onvermijdelijk lijden

We krijgen allemaal te maken met onvermijdelijk lijden
Pijn, ziekte, verlies, ouderdom, dood… Alles waar we ons aan hechten blijkt vergankelijk…. Wat de toekomst in petto heeft kunnen we nooit zeker weten, al bereiden we ons nog zo goed voor.

We moeten ongelukkig durven zijn
Dirk de Wachter – Trouw, april 2017

Onvermijdelijk lijden is een natuurlijk onderdeel van het leven.
Als mens ontkomen we hier niet aan. Toch proberen we soms om deze stress, het lijden te vermijden door ons voor bepaalde levenservaringen af te sluiten. Als we hier een gewoonte van maken, krijgen we alleen maar meer problemen. 

Lees verder Onvermijdelijk lijden