Stiltedag-rustig-uitzicht

Stiltedag

Waarom is een stiltedag belangrijk en wat kan het je brengen?

Op een gewone, alledaagse dag, worden we wakker door de wekker. Omdat die vaak op onze telefoon staat, zijn we geneigd om meteen alles te bekijken. We klampen ons  vast aan nieuw binnengekomen mails, app’jes van vrienden en de Instagram tijdlijn. De ochtend wordt vaak ervaren als een drukke start van de dag: gedachten over een vergadering later in de ochtend, of een lastig gesprek met een collega. Je zou iets met een vriendin doen maar bent eigenlijk heel moe. En  zijn er kinderen die zorg en aandacht nodig hebben. Er vliegen er nog wel drie onderwerpen door je hoofd, plezierige en minder plezierige, terwijl je je helemaal automatisch aankleedt en een ontbijt maakt. Als je denkt dat je nu rustig je koffie kunt drinken, heb je het al bijna op als je bewust opmerkt; Hé, m’n koffie! Bijna op, errug.   Rust? Kennen we dat?

 

Prikkels

Dag in dag uit worden we blootgesteld aan prikkels. Prikkels van buiten en van binnen uit. Prikkels van de mensen om ons heen, van werk, maar ook prikkels van onze eigen gedachten, emoties…. onze voorkeuren en afkeer. En de hoeveelheid tijd die wij op onze mobiele telefoon doorbrengen kan inmiddels leiden tot een serieuze verslaving, ik geef het eerlijk toe. Wat gebeurd er met ons als wij te veel prikkels binnenkrijgen? 

 

Stiltedag - rustgevende-lotus

Stiltedag voor onszelf

Met te veel prikkels raken wij het contact met onszelf kwijt. Ons stress systeem wordt zwaar belast met allerlei gevolgen van dien. Je zit niet lekker in je vel, krijgt psychisch en fysiek klachten.  Een stiltedag kan dan dé oplossing zijn. Tijdens zo’n stiltedag worden deelnemers uitgenodigd zich gewaar te zijn van wat ze in en om zich heen opmerken – gedachten, gevoelens,  fysieke sensaties.  Wat zegt je lichaam? Wat heb je nu nodig?

De verschillende mindfulness- en compassie- meditaties en oefeningen helpen de aandacht bij onszelf naar binnen te brengen en bij wat er nu is, in dit moment. Stilte brengt je in contact met ruimte in jezelf waar gedachten en emoties kunnen ontspannen. Aandacht voor de ademhaling biedt een anker in het lichaam. Vrede die in het hart aanwezig is kan meer voelbaar worden.

 

Stiltedagen en stiltemomenten

Ervaar hoe de stilte je kan omarmen en ontdek onze stiltedagen. De oefeningen kunnen ook thuis toegepast worden, zodat jij jouw eigen stiltemomenten kunt creëren. Wij houden regelmatig stiltedagen. Wil je ervaren hoe dat is, heb je behoefte aan meer tips of wil je gewoon even op een andere plek zijn? Bekijk dan onze  stiltedagen  pagina.

Stiltedag-mooie-natuur

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.