Mindfulness training Alkmaar


Mindfulness & Heartfulness

met een 8-weekse mindfulness training 

Actuele start-data mindfulness training

Introductie workshop

Mindfulnesstraining MBSR

Vrijdag 10 januari
Tijd: 13.30 – 16.00 uur
Bijdrage: €10,-

Mindfulnesstraining MBSR

8-weekse Mindfulnesstraining MBSR

Start vrijdag 7 februari
Tijd: 13.30 – 16.00 uur
Bijdrage: €375 / €495

Locatie workshop en training:
Wakker bewust zijn
Alkmaar

Wat is mindfulness?
Dit is wat Jon-Kabat-Zinn, de grondlegger van de mindfulness training, er over zegt:
Meditatie ben ik meer dan wat ook gaan zien als een daad van liefde,
een naar binnen gericht gebaar van welwillendheid en vriendelijkheid
naar onszelf en anderen,
een gebaar van het hart dat onze volmaaktheid ook herkent in onze
overduidelijke onvolmaaktheid,
met alle tekortkomingen, verwondingen, gehecht heden en ergernissen
die daarbij horen,
en onze hardnekkige neiging tot onoplettendheid.
Jon Kabat-Zinn (2006,p.69) in Coming to our senses

Mindfulness beoefenen is ook heartfulness  beoefenen
In de mindfulness training gaat om het ontwikkelen van opmerkzaamheid van wat er om ons heen en in ons gaande is, met een open en milde houding. Maar het is zoveel meer!
Je  krijgt  handvatten om meer mededogen te hebben, met het eigen lijden en dat van anderen. 

Mindfulness is een staat van heldere, niet-oordelende, milde, accepterende aandacht voor wat er  van moment tot moment in ons  – aan gedachten, emoties en fysieke sensaties – en om ons heen gaande is, of dit nu plezierig of onplezierig is. Het is voor iedereen te leren.

Wat leer je in een Mindfulness training?

  • mindfulness en heartfulness trainen de geest en het hart; door het vergroten van het bewustzijn, het meer gaan voelen van je hart en het oefenen van een niet-reactieve houding ontwikkel je  een breder, meer liefdevol perspectief om de werkelijkheid te zien. Er ontstaan meer gezonde keuzemogelijkheden in denken en handelen. Destructieve, automatische patronen kunnen daarmee meer losgelaten worden.
  • naast het bewust richten van de aandacht leer je ook een bepaalde kwaliteit van aandacht zoals heartfulness, gelijkmoedigheid, geduld, niet-oordelen, openheid, een frisse blik en nieuwsgierigheid ten aanzien van alle ervaringen. Je ontwikkelt meer acceptatie voor hoe het is in dit moment is en raakt minder verstrikt in automatische reacties.

Programma mindfulness training
In 8 wekelijkse sessies van 2,5 uur worden er oefeningen, theorie, uitwisseling en reflectie  aangeboden. Een mindful & heartfulness-retraitedag van 10.00- 16.00 uur is onderdeel van het programma.

Werkvormen

  • Begeleide aandachtmeditatie
  • Beoefenen van heartfulness
  • Eenvoudige lichaamsoefeningen
  • Aandachtsoefeningen om het gewaarzijn in het dagelijkse leven te vergroten
  • Achtergrondinformatie over onder andere stress, aandacht, omgaan met grenzen en communicatie
  • Observatieopdrachten
  • Ervaringen uitwisselen in de groep

Tijdsinvestering
Deelname aan de training vraagt om in je dagelijkse leven tijd en aandacht vrij te maken voor de mindfulness meditaties en observatie opdrachten  – ongeveer 1 uur per dag. Dit thuis oefenen wordt ondersteund met cd’s. 

Kennismaking
Voorafgaand aan deelname heeft een kennismaking plaats. In dit gesprek is er ruimte voor vragen van de deelnemer en kan er uitgewisseld worden over welke thema’s/onderwerpen er meegenomen worden naar de mindfulness training. 

Bijdrage Mindfulness training Alkmaar
€350,-
Dit is inclusief 

  • 10 lessen (de 8- weekse mindfulness training én de stiltedag)
  • een kennismakingsgesprek  (telefonisch of we spreken ergens af)
  • Een werkboek waarin de theorie van de wekelijkse bijeenkomst is na te lezen. Ook de waardevolle oefeningen waarvan we er veel tijdens de training doen. 
  • 4 cd’s waarop de verschillende mindfulness-meditaties zijn te beluisteren, ter ondersteuning bij het oefenen thuis. 

Zijn financiën een belemmering voor deelname breng dit dan graag in de kennismaking naar voren. Dan onderzoeken we wat er mogelijk is.

Integratie in het dagelijkse leven
Na de mindfulness training is het mogelijk deel te nemen aan terugkom-bijeenkomsten of vervolg-training.

De trainer, Titia van Rootselaar
Beroepsvereniging
Ik ben een ervaren en gecertificeerd MBSR –mindfulness trainer  categorie 1 VMBN.
VMBN lidnr. 2014533
Ik deed de opleiding voor compassietrainer MBCL  bij Frits Koster en Erik van den Brink en ben in hun register  A en register B geregistreerd  compassietrainer.
Ik deed de opleiding tot  Interpersoonlijke mindfulness trainer (IPM)

In het nu leven transformeert alles wat je tegenkomt
Als je volledig aanwezig bent ‘leven anderen hierdoor een helderder,
misschien zelfs moediger leven’.
Dan is elk moment van aanwezig zijn een daad van moed.
Het kan je tranen brengen en ook een moedig hart.
En toch, leven in het moment met alle vreugde en verdriet,
biedt je een kostbaar geschenk,
de enorme rijkdom van thuis te zijn in dit universum.
                                                                                     William Butler Yeats

 

**********************     Ervaringen deelnemers Mindfulnesstraining

Ik ben bij de Mindfulness training terecht gekomen omdat ik in de eerste plaats al heel lang zeer weinig sliep door turbulente, destructieve (het moeten) gedachtes tijdens de nachtelijke uren waar ik mij volledig machteloos onder voelde.

Al tijdens de mindfulness training werd het mij duidelijk (leerde ik) dat ik wel degelijk in staat bleek te zijn om de turbulente gedachtes plaats te laten maken voor rust hetzij in de vorm van prettige gedachtes of een soort leegheid gelijk aan de stilte en rust die ik ervaar tijdens mijn fietstochten in de duinen. Met de zelf gecreëerde rust in mijn hoofd kon en kan ik nu goed in slaap komen. Het verbaast mij nog dagelijks.
Hans



Alsjeblieft, hier zijn ze: al mijn oordelen, mijn verwachtingen, al mijn wensen dat het misschien ooit…..
Ik laat het gaan, geef ze mee aan de wind en geniet van dit moment, vol vertrouwen dat het goed is”.

———————————–

Ik ben bij Titia van Rootselaar terechtgekomen in verband met angsten, depressie en chronische stressklachten. In de mindfulness  training heb ik veel geleerd over mijn gewoonten en patronen, die voor mij niet heilzaam waren. Met veel mildheid, geduld en aanvaarding heb ik leren zien wat deze patronen zijn en hoe ik andere keuzes kan maken. Tevens heb ik geleerd om met nare gevoelens en emoties om te gaan, zodanig dat ik er niet meer in meegesleept word.Ik heb veel opgestoken om anders met gedachten om te gaan, zodat je wat meer rust in je hoofd krijgt. Titia heeft de mindfulness training met veel humor, vriendelijkheid, begrip en geduld gegeven.  Verena