Interpersoonlijke Mindfulnesstraining

 

 

 

“De dingen kunnen zich pas aan ons openbaren wanneer wij onze opvattingen erover loslaten”    
                                                             Thich Nath Hahn                                                     


Interpersoonlijke Mindfulnesstraining   

Het Cultiveren van Meditatie in Dialoog

“Raken en geraakt worden, zo creëren we onze wereld “            Gregory Kramer

Onze levens zijn een web van sociale relaties en communicatie. In menselijk contact vinden we vreugde en spanningen, de wens dat dingen anders zijn, waardering, verlangen en lijden. Regelmatig worden we heen en weer getrokken door voorkeur en afkeer. Als mens zijn we gevoelig in een zee van contact, overspoeld met ervaringen en indrukken. Raken en geraakt worden, gevoelens, waarnemingen en gedachten; zo creëren we onze wereld. We ervaren de uitdaging mindful te blijven.

Interpersoonlijke mindfulness helpt ons gewaarzijn te ontwikkelen in deze dynamische momenten van contact. Dit leidt tot meer vol aanwezig zijn, een grotere zorgzaamheid voor anderen en onszelf. We ontdekken nieuwe mogelijkheden.

“ Stress en heling in intermenselijke relaties”

Dit programma biedt een mindfulness beoefening, speciaal ontwikkeld om te gebruiken in interpersoonlijke relaties.  Het geeft inzicht in de stress die voortkomt uit de relatie met anderen en onze minder heilzame patronen daarin. 

Met behulp van  6 meditatie-richtlijnen: pauzeren, ontspannen, openen, afstemmen op wat op komt, diep luisteren en jouw waarheid spreken, kunnen we deze gewoontepatronen in de manier waarop we met anderen omgaan onderbreken – hoe we spreken, reageren en luisteren. Elke richtlijn kan ter herinnering gebruikt worden; om kalm te zijn, gewaar… en om oude niet heilzame gewoontes los te laten.

“Naarmate we door oefening meer wakker en aanwezig zijn kan een grotere helderheid en vrijheid onze dagelijkse contacten verlichten en kunnen we tot meer inzicht en wijsheid komen”

Wat je leert in deze training

  • Verdieping van de beoefening van mindfulness meditatie
  • Het leren van richtlijnen om het bewust-zijn in onze uitwisselingen te versterken.
  • Het herkennen van gewoonte patronen waarmee we op stress en angst in onze relaties reageren.
  • Het cultiveren van heilzame, en loslaten van onheilzame staten, van geest en gedrag.
  • Leren van manieren van dieper luisteren naar onszelf en anderen

Naast de richtlijnen maken we gebruik van Insight Dialogue contemplaties.  We contempleren op diepgaande onderwerpen zoals rollen die we onszelf en anderen toedichten, hoe we omgaan met verandering in ons leven, plezierige en onplezierige ervaringen. We mediteren in dialoog. Er wordt individueel geoefend en ook in 2-tallen. 

De kern van de beoefening gaat over je bewust worden van hoe het hart en de geest functioneren, hoe gewoontes ons gevangen houden en wat er overblijft als deze gewoonten oplossen. 

“Ondersteund door wijsheid en compassie vindt transformatie plaats” 

Is het mogelijk dat menselijke relaties de beste gebieden zijn om mindfulness  en gewaarzijn te ontwikkelen? Vanaf onze geboorte zijn we ontworpen om ons af te stemmen op de ander. De afwezigheid van deze afstemming is een belangrijke bron van stress.


"Met ondersteuning van elkaars gewaarzijn en de vriendelijke intentie om aandacht te geven aan de communicatie, ontstaat de mogelijkheid om wakker te worden in onze aangeboren kwaliteiten van liefde, vreugde en wijsheid".

Heling van stress