Gezondheid

Dr. Jon Kabat-Zinn was werkzaam aan de Universiteit van Massachusetts (U.S.A) en onderzocht de invloed van stress op lichaam en geest. Hij ontwikkelde in 1979 een stressreductiecursus – Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) – die sindsdien uitgebreid onderwerp is geweest van veel wetenschappelijk onderzoek. Dit onderzoek heeft aangetoond dat deze cursus, Stressreductie door aandachttraining (MBSR), effectief is bij tal van lichamelijke en geestelijke klachten zoals:

– werkstress en burnout;
– piekeren en negatieve gedachten;
– vermoeidheid en slapeloosheid;
– somberheid en voorkomen van terugval bij depressie;
– chronische pijn en de emotionele gevolgen van ernstige ziekte;
– geestelijke klachten op het gebied van angst, spanning en onrust;
– stressgerelateerde lichamelijke klachten, zoals hoge bloeddruk, psoriasis, RSI

Ervaring deelnemer Ik ben bij de Mindfulness cursus terecht gekomen omdat ik in de eerste plaats al heel lang zeer weinig sliep door de turbulente, destructieve (het moeten) gedachtes tijdens de nachtelijke uren waar ik mij volledig machteloos onder voelde. Mijn echtgenote heeft mij gewezen op de mogelijke hulp van Mindfulness bij dit probleem na haar eigen ervaring met deze cursus. Al tijdens de cursus werd het mij duidelijk (leerde ik) dat ik wel degelijk in staat bleek te zijn om de turbulente gedachtes plaats te laten maken voor rust hetzij in de vorm van prettige gedachtes of een soort leegheid gelijk aan de stilte en rust die ik ervaar tijdens mijn fietstochten in de duinen. Met de zelf gecreëerde rust in mijn hoofd kon en kan ik nu goed in slaap komen. Het verbaast mij nog dagelijks. Hans,62 jaar

Van doen naar zijn. Het proces van leren bewust aandacht geven aan wat er nu is gaat niet vanzelf. Gewoontepatronen hebben de neiging niet op te willen geven. Het vraagt tijd, aandacht en energie. Ook doorzettingsvermogen, een frisse blik en mildheid. Deze cursus geeft je de mogelijkheid hierin te oefenen en te leren om met meer aandacht in het nu te zijn en daarmee invloed te hebben op je gezondheid en je welzijn.

Tal van oefeningen helpen je met een milde aandacht aanwezig zijn bij wat nu is in plaats van toe te leven naar doelen die ver in de toekomst liggen. Zonder het anders te willen dan je nu ervaart.Het effect van de training hangt af van de bereidheid en de mogelijkheid van de deelnemer om dagelijks ruimte en tijd vrij te maken voor de oefeningen.

Twijfel je of de mindfulnesstraining geschikt voor je is aarzel dan niet contact op te nemen. Dan kunnen we samen onderzoeken of de training iets voor je kan betekenen.

foto 4
Working with our patterns requires great kindness and gentleness: the same qualities parents apply when they comfort children crying in the dark. Tsoknyi Rinpoche