Mindfulnesstraining MBSR

We hoeven niet op dezelfde oude routes
terecht te komen

die ons in de problemen
hebben gebracht

Door gewoontepatronen te gaan herkennen in ons denken, spreken en handelen ontstaat er ruimte om te kiezen. Een open onbevangen aandacht naar wat je in jezelf en de wereld om je heen tegenkomt draagt hier aan bij. Als je meer in het moment bent gaan gedachten, lichamelijke gewaarwordingen en gevoelens minder met je op de loop. Er is meer goed dan fout aan je, wat voor problemen je ook hebt. Problemen horen bij het leven, net als de zorgeloze momenten. En met problemen kun je aan de slag gaan. Het mindfulnessprogramma is een kans om dit te doen, individueel of in een ondersteunende groep. Je ontwikkelt hiermee een grotere vrijheid om ook in lastige situaties te kiezen voor een meer heilzame weg.

Het Mindfulnessprogramma is geschikt voor iedereen die anders om wil leren gaan met (werk)stress en weer meer in het nu wil gaan leven.Ook is het geschikt als je lijdt onder gezondheidsklachten, het programma biedt handvatten om hierin weer meer ruimte te maken voor jezelf.

Inschrijven kan hier, ik neem contact met je op voor een afspraak voor een vrijblijvend intake gesprek.

Individuele Mindfulness begeleiding in Velsen
Geef je de voorkeur aan individuele Mindfulness begeleiding dan is dat mogelijk. We kunnen een afspraak maken voor een individueel gesprek om dit te verkennen. Dit gesprek is geheel vrijblijvend en kosteloos.

 

IMG_1666
De sleutel ligt in het leren eenvoudig te rusten in het heldere gewaarzijn van gedachten, gevoelens en sensaties zoals ze zich voordoen. Tsoknyi Rinpoche

 

Hoe is het ontstaan

Dr. Jon Kabat-Zinn was werkzaam aan de Universiteit van Massachusetts (U.S.A) en onderzocht de invloed van stress op lichaam en geest. Hij ontwikkelde in 1979 een stressreductiecursus – Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) – die sindsdien uitgebreid onderwerp is geweest van veel wetenschappelijk onderzoek. Dit onderzoek heeft aangetoond dat deze cursus, Stressreductie door aandachttraining (MBSR), effectief is bij tal van lichamelijke en geestelijke klachten zoals:

– werkstress en burnout;
– piekeren en negatieve gedachten;
– vermoeidheid en slapeloosheid;
– somberheid en voorkomen van terugval bij depressie;
– chronische pijn en de emotionele gevolgen van ernstige ziekte;
– geestelijke klachten op het gebied van angst, spanning en onrust;
– stressgerelateerde lichamelijke klachten, zoals hoge bloeddruk, psoriasis, RSI

 

Ervaring deelnemer

 

Ik ben bij de Mindfulness cursus terechtgekomen omdat ik al heel lang zeer weinig sliep door de turbulente, destructieve gedachtes tijdens in de nacht. Ik voelde mij daar volledig machteloos onder. Ik leerde dat ikwel degelijk in staat ben om de turbulente gedachtes plaatste laten maken voor rust hetzij in de vorm van prettige gedachtes of een soort leegheid gelijk aan de stilte en rust die ik ervaar tijdens mijn fietstochten in de duinen. Ik kan hierdoor nu goed in slaap komen. Het verbaast mij nog dagelijks. Hans,62 jaar

 

Praktisch

De MBSR training bestaat uit 8 wekelijkse bijeenkomsten van 2,5  uur en een stiltebijeenkomst. Tijdens de de training komen verschillende onderwerpen aan bod:

  • stress
  • aandacht
  • omgaan met grenzen
  • communicatie.

We oefenen om met een niet-oordelende aandacht stil te staan bij wat er zich van moment tot moment in ons aandient. Ook als er kritiek is, oordelen, onrust, angst, ontevredenheid…

We maken gebruik van verschillende werkvormen

  • Begeleide aandachtmeditatie
  • Eenvoudige lichaamsoefeningen
  • Aandachtsoefeningen om het gewaarzijn in het dagelijkse leven te vergroten
  • Achtergrondinformatie over onder andere stress, aandacht, omgaan met grenzen en communicatie
  • Observatieopdrachten
  • Ervaringen uitwisselen in de groep

Bij de MBSR training hoort een werkboek en cd’s waarop begeleide oefeningen staan, dit ter ondersteuning bij het oefenen thuis. Om voldoende resultaat te hebben van de training is het nodig dat er gedurende de acht weken van de Mindfulnesstraining thuis ongeveer 1 uur per dag wordt geoefend.